• Hjem

OmniPOS og omnichannel – salg i alle kanaler

Å kombinere fordelene med fysisk butikk med enkelheten til netthandelen, for å gjøre kundeopplevelsen bedre.

Omnichannel. Et populært ord i salgsbransjen i flere år. Men hva betyr det? Har du ikke hørt om det, er det nettopp det som skal belyses i denne artikkelen samt hva det har med OmniPOS å gjøre. Før i tiden reklamerte man for produkter i papiravisa. Man hadde også reklameskilt, hovedsaklig på egen fasade. Men skilt og avisreklame var forholdsvis dyre affærer og ikke minst tungvint å oppdatere. Med internett åpnet det seg mange og billigere metoder å få fram sitt salgsbudskap på.

Kundevennlig

Maria sitter i sofaen med sin bærbare PC og ser på en YouTube-film hvor det kommer fram en reklame som er interessant, dette leder henne inn på nettbutikken til et firma og hun bestiller en vare som hentes i den lokale fysiske butikken. To måneder senere har butikken et dagstilbud som de sender ut i et nyhetsbrev til sine tidligere kunder. Maria sitter med mobilen på bussen og fatter interesse for ett av produktene men har ikke tid til å dra til den fysiske butikken, hun bestiller derfor varen i nettbutikken og henter varen senere i den fysiske butikken når hun har anledning.

Høres dette kjent ut?

Dette er et godt eksempel på omnichannelsalg. I Norge har både Elkjøp og XXL slike systemer som er tilrettelagt for kundevennlighet.

Må jeg bli som Elkjøp?

For små og mellomstore bedrifter blir faktisk omnichannel markedsføring og salg enklere. Dette fordi systemet blir enklere og mindre. Man håndterer nettordrer og kasseordrer i samme system. Dette sparer man tid og penger på noe som legger grunnlag for større vekst. Samtidig blir det enklere for dine kunder å handle hos deg.

 OmniPOS – ett sentralt system

Med vårt OmniPOS-system har du en intelligent kasse som fungerer som moderskipet i systemet ditt. Moderskipet er også trygt da det tas backup av det med hurtige og jevne mellomrom. Nettbutikken snakker med kassen for å alltid kontrollere at man har varen på lager før den selges. Ordrer og regnskapsbilag fra både nettbutikk og fysisk butikk lagres i kassen og sendes videre til regnskapssystem. Dette fører til kundevennlighet for dine kunder og enkelhet for deg.

Ny kasselov

«Fra 1. januar 2017 er det bare tillatt å selge kassasystem som tilfredsstiller kravene i kassasystemlova og kassasystemforskrifta. Bokføringspliktige har frist til 1. januar 2019 med å oppgradere sine kassasystem eller anskaffe nytt system.» – Skatteetaten

Hvorfor ny kasselov?

Den nye kasseloven innføres for å unngå svart økonomi i kontantsalgbransjen.

Hva betyr dette i praksis?

Alle som driver med kontantsalg må bruke offentlig godkjente leverandører av kassesystem. Med kontantsalg menes varer og tjenester der kjøperens betalingsplikt blir gjort opp ved levering, enten det betales med kort eller kontanter. Salg over internett regnes ikke som kontantsalg. PCKasse som er kassesystemet vi i OmniPOS leverer i våre kasseløsninger er et slikt godkjent system.

En kasse må enten ha kasseskuff eller pengebelte i tilknytning. Skal man ha en mobil kasse med pengebelte må kassen registreres som dette. Da kan ikke denne kassen brukes sammen med kasseskuffen. Vice versa kan ikke en kasse med kasseskuff brukes mobilt uten kasseskuffen tilknyttet.

Det er også krav til at alle kvitteringer skal skrives ut. Det betyr at man også på mobile kasser må ha med kvitteringsskriver.

Krav til bedriften

Etter 1. januar 2019 vil bedrifter som unnlater å registrere og dokumentere kontantsalg ved hjelp av et godkjent kassasystem bli ilagt bøter fra skattemyndighetene. Som salgsbedrift trenger dere ikke kunne kasseloven på rams. Om du har valgt et godkjent kassesystem, men det forsatt blir oppdaget feil, vil dette ramme kassesystemleverandøren og ikke din salgsbedrift.

PCKasse – det komplette handelsdatasystemet

PCKasse ble etablert i 2005. Utgangspunktet var å lage et enkelt og effektivt butikkdatasystem på en moderne softwareplattform. I dag har Pckasse mer enn 5000 tusen brukere og benyttes i de fleste bransjer innen handel, behandling og servering.

Systemet ble meget godt mottatt i markedet og allerede etter et år hadde systemet mer enn 100 brukere. Over et ti år etter er systemet betydelig utviklet og har tjenester som tilfredsstiller alle krav til moderne butikkdrift.

Valget av den moderne softwareplattformen .NET har vært en sentral betydning for suksessen og vil spille en viktig rolle framover også. Behovet for fleksible løsninger og mobile løsninger øker sterkt, og det er viktig at plattformen kan tilpasses nye krav og behov. I dag er Pckasse forberedt på til å møte fremtidens handelsløsninger med tanke på integrasjoner med markedstjenester fra Google og sosiale nettverk.

Pckasse er blitt mer enn bare butikkdata. Det er blitt et handelsdatasystem med netthandel integrert og kan løse alle oppgaver for vare-, kunde- og ordrehåndtering. Tanken på de mindre handelsbedriftene der enkel bruk er viktig, har hele tiden vært fokuset til Pck AS.

Butikk og detaljhandel

Pckasse er moderne butikkdata basert på PC med touchskjerm. Det er driftssikkert, stabilt og ikke minst enkelt siden brukeren jobber visuelt i kassen med en kombinasjon av touch, skanning og enkle søkerutiner. Systemet er basert på nyeste teknologi fra Microsoft og våre samarbeidspartnere er ledende på utstyr for butikkdata.

Kjedeløsninger

Pckasse har gode løsninger for butikker med flere avdelinger eller som samarbeider med hverandre i kjede. Dette er løsninger som støtter felles markedsføring, innkjøpsordninger og kundebehandling. Sentralt i dette er vareregister og gavekortløsninger. Løsningene er fleksible og enkle å administrere fra hovedkontoret. Hovedkontoret har full oversikt over lokale statistikker og er live oppdatert. Her ser man utviklingen og kan sammenholde data med foregående perioder og samme perioder tidligere år.

Håndverksbutikker

Håndverksbutikker som selger både varer og håndverkstjenester kan effektivt bruke Pckasse. Pckasse har prosjektmodul og timeregistrering. På denne måten er det enkelt å holde oversikt over timer og varer på prosjektene som bedriftene jobber med.

PCKtime holder orden på alle timer som bedriften bruker på de ulike prosjektene. Systemet har gode løsninger for utskrifter i produksjonen slik at ingen ordre «glipper».

Personlig service

Bedrifter som driver med personlig service og behandling, vil finne mange smarte løsninger i PCKasse. Kassen har også integrert SMS og epostfunksjoner slik at man raskt og effektivt kan sende henvendelser til kundene. For kunder som selger tjenester som abonnement, finnes det tilpasset faktureringsrutine for dette. PCKasse har også integrasjon med kalender slik at tjenester kan tilpasses med planlegging i bedriften.

Må jeg ha både bankterminal og kasse?

Ja, alle salg som gjøres på en bankterminal må etter ny kasselov registreres på en kasse og kvittering skrives ut på kvitteringsskriver. Dette gjelder både for mobile kasser og stasjonære. Kassen kan registreres som en mobil kasse og med pengebelte. Da trenger man ikke å ha kasseskuff tilknyttet.

Hva er en bankterminal?

En bankterminal er det mest brukte betalingsmiddelet innenfor kontantsalg. Kontantsalg er når kunden betaler for varen på stedet. Utviklingen av bankterminaler har de siste årene gått fort. Nå kan man betale med kontaktløse kort hvor man bare holder bankkortet over bankterminalen og opp til et fastsatt beløp slipper å bruke chip og kode.

I en kasseløsning er som oftest bankterminalen integrert, det betyr at når alle varer er lagt inn og kunden skal betale overføres totalbeløpet til bankterminalen og kunden kan betale med sitt kort. Det finnes eksempler på terminaler som ikke er integrerte, da må man taste inn beløpet på terminalen for hvert salg. I restaurantbransjen er det vanlig å også måtte skrive inn totalbeløp før kode, dette for at kunde skal kunne gi tips til servitøren.

Hva er OmniPOS?

OmniPOS leverer fremtidens kasseløsninger til bedrifter. Omni betyr alt på latin og vår visjon er å levere alt en salgsbedrift trenger. POS står for Point of Sale som er det internasjonale navnet for kasseapparat.

© TTCOM AS, org. nr: 997 776 844, Stakkevollvegen 102, 9010 Tromsø, Telefon: 464 51 000